Menú

Som Prematuris reivindica la ‘separació zero’ entre nadons i pares i mares en el Dia Mundial de la Prematuritat

Amb motiu del Dia Mundial de la Prematuritat, que va tenir lloc el 17 de novembre, Som Prematurs va reivindicar la separació zero entre nadons i pares i mares.

Aquest reclam, que ja estava en l’ADN de l’Associació, és encara més necessari en el context actual, marcat per les restriccions d’accés als centres hospitalaris en el marc de la pandèmia de COVID-19. En paraules de la presidenta de Som Prematurs, Elisabet Farga, “Hem de recuperar la normalitat. El nostre objectiu de cara a l’any 2022 és que els pares i les mares puguin estar junts i en contacte continu amb els infants prematurs ingressats als hospitals”.

Els nadons prematurs són aquells nascuts abans de la setmana 37 de gestació. Els que neixen amb menys setmanes o pes poden viure mesos dins d’una incubadora, on estan molt intervinguts per tal d’ensortir-se’n. La implicació i la cura directa de la mare i el pare incideixen clarament en la seva recuperació i les seqüeles que la prematuritat pugui deixar-los.

Amb el clam per la separació zero, l’Associació de Prematurs de Catalunya s’adhereix a la campanya de l’European Foundation for the Care of Newborn Infants (EFCNI), una xarxa paneuropea d’organitzacions de pares i pacients de la que en forma part. L’EFCNI aspira a la difusió d’estàndards uniformes a tot Europa pel que fa a les cures i seguiment dels nadons prematurs i les gestants.

Enguany, l’EFCNI ha impulsat una gran enquesta recollint les experiències dels pares i mares als hospitals durant la pandèmia. L’estudi conclou que les restriccions suposen un estrès per a les famílies (que viuen una situació ja de per si delicada) i els aboquen a altes hospitalàries amb escassa o nul·la experiència en la cura de nadons molt fràgils i/o amb complicacions derivades de la prematuritat. A Espanya, el 52% de les mares enquestades indica que no se li va permetre tenir el suport de la seva parella o acompanyant durant el part, i un 64% dels progenitors no podien visitar junts els seus nadons a la unitat de cures intensives neonatals (UCIN). A més, també el 64% dels enquestats va sentir que les restriccions imposades per la pandèmia li van dificultar estar al costat del seu fill o filla. 

L’Hospital Parc Taulí, un model a imitar

Des que va començar la pandèmia de COVID-19, l’Associació Som Prematurs no ha pogut desenvolupar activitats a l’interior dels hospitals. No obstant, ha continuat col·laborant amb els centres i oferint suport a les famílies de manera telemàtica, amb sessions d’acompanyament online.

En aquest context, destaca la implicació de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, que des del passat mes de juny posa a disposició de les famílies tauletes digitals perquè es connectin a les sessions. La infermera que coordina l’àrea de neonatologia els la ofereix personalment i trasllada a la delegada de Som Prematurs el llistat dels pares i mares que desitgen sumar-se. L’acompanyament online al Parc Taulí té una periodicitat quinzenal i ha rebut una valoració molt positiva de tots els participants, raó per la qual l’Associació considera que és un model a seguir i replicar.

A banda de les sessions telemàtiques específiques per a famílies amb nadons ingressats als hospitals, l’Associació n’organitza altres de periodicitat mensual obertes a totes les famílies i professionals relacionats amb la prematuritat.  Igualment, atén dubtes i consultes formulades per correu electrònic o telèfon. De gener a octubre, inclosos, s’ha atès unes 300 famílies.

Edificis il·luminats per la prematuritat

Un total de 66 Ajuntaments i Diputacions de Catalunya van il·luminar les seves façanes de color lila per commemorar el Dia Mundia de la Prematuritat. Els consistoris van respondre així a la crida de Som Prematurs per segon any consecutiu i van fer visible la prematuritat i les problemàtiques que comporta.

Som Prematurs va comptar també amb la complicitat de personatges públics per fer difusió de la Jornada a les xarxes. Així, periodistes com Xavier Graset i Samanta Villar i els cantants dels grups Xiula i El Pot Petit van deixar els seus missatges, col·laborant amb la campanya Et sumes al lila?

Celebració del Dia Mundial de la Prematuritat

Un cop més, la pandèmia va impedir la celebració de la festa multitudinària que Som Prematurs organitzava cada any en ocasió del Dia Mundial de la Prematuritat. No obstant, va oferir un extens programa d’activitats online que incloïa tallers, xerrades, presentacions de llibres i sorteigs.

A més, amb el desig de fer costat a les famílies que encara no han pogut endur-se a casa els seus nadons, Som Prematurs va fer arribar cistelles d’obsequis als hospitals on és present.